08 May 2012

zaman dulu-zaman sekarang

assalamu'alaikum teman..

Sambil rehat2 petang nie tetiba saja saya terkenang zaman kanak2.kalau dulu saya rasa  zaman kanak2 saya tak best manapon. sebab saya tak ada ramai kawan..berkawan pun dgn adik beradik ajer...bayangkanlah 6 beradik ~~masa tu lahh~~masa banyak dihabiskan dengan pi sekolah, petang pi mengaji kat rumah tok long..tiap2 ari mengaji..tak ada masa nak main2..tapi bila dah semakin menginjak usia rupanya kenangan itu sangat indah
hari cuti kami ramai2 dok rumah..tak pi mana pun.ayah ngn mak awai2 dah turun bendang. best sebab nanti mak bawak balik anak ikan..goreng saja pun sedap..yummmmmy
penah jugak ikut mak ayah pi bendang..tak turun pun..mandi sungai lagi ada la.ayah pam air sungai..kami adik beradik pakat mandi atas batas ban..
tak pun petang2 sebelum hambat itik balik masuk reban..kami adik beradik pakat panjat pokok jangguih~~gajus la~~takpun kait buah keriang..sedap nye tak terkata masa tu
Bila mak sebut nak balik kampung dalam hati ni rasa sangat2lah seronoknya.walaupun kampung mak dekat aja..lebih kurang 5km dari rumah kami.walaupun arwah tokwan ngan arwah tok selalu jenguk kami..tapi hati tetap suka nak balik sebab boleh mandi sungai.sungai dulu tak macam sungai la nie..nak mandi pun tak sanggup!!!! sungai dulu cetek..paras pinggang saja.la nie sungai tu dah didalamkan sebab selalu banjir.lepas mandi pakat makan nasik ramai2..sepupu saya campur mak sedara (adik2 mak) adalah satu team bola sepak.pas makan pakat main tuju slipar..takpun zeropoint..saya lah yg paling terer sbb paling tinggi banding ngn sepupu sepapat yg lain hee2

Kegemaran kami..tunggu keretapi lalu sebab kampung tokwan sebelah rel keretapi.tak sangka pulak kami akan pindah ke kampung tu tahun 1991..terpaksa sebab kampung asal kerajaan ambik buat tapak kilang. sampai la nie anak2 saya dan anak2 sedara pulak excited bila dengar hon keretapi..

Bila saya bandingkan kembali zaman kanak2 saya dengan zaman kanak2 anak2 saya..memang banyak bezanya. Anak2 zaman sekarang dimanjakan termasuklah saya dan suami yang memanjakan anak2 kami..apatah lagi orang lain. Manjanya bertepatan dengan zaman mereka la nie..zaman astro, zaman IT, zaman game, zaman KAFA&Iqra', zaman shopping, zaman duit..macam2 lah. 

Alhamdulillah mereka sudah belajar bersolat, sudah pandai mengaji, sudah pandai menyanyi nasyid nama2 nabi..nama2 malaikat...nama2 kitab..sudah pandai membaca surah pendek....sejuk perut saya mengandungkan anak2 saya




Harapan saya dan suami cuma satu..biarlah mereka dimanjakan tetapi batasan kemanjaan yang kita tetapkan itulah yang akan mencorakkan kehidupan mereka. Sepertimana Nabi SAW yang menggariskan 4 tahap mendidik anak..

Tahap Pertama: Anak yang baru lahir sehingga mumayyiz (enam tahun ) hendaklah kita banyak bergurau dan membelai mereka dengan penuh kasih sayang sebagaimana hewan menjaga anak.

Tahap Kedua: Anak berumur tujuh tahun sehingga baligh(14 tahun)hendaklah kita mendidik mereka dengan arahan, disiplin dan beri tanggungjawab.

Tahap Ketiga: Anak berumur 15 tahun hingga dewasa (21 tahun ) hendaklah dididik dengan cara berkawan, bertukar pendapat dan hormati pendapat mereka selagi yang tidak bertentangan dengan syariat.

Tahap Keempat: Anak berumur lebih 21 tahun. Hendaklah para ibu bapa memberikan kebebasan bertindak selagi tidak bertentangan dengan syariat.Ibu bapa hanya perlu bertindak sebagai penasihat agar segala tindakan mereka terkawal.

Insya Allah..semoga anak2 saya menjadi anak2 yang soleh..amiin











No comments:

Post a Comment